جهان جواهرات

جهان جواهرات
نويسندگان

 

طب سنتی  ( آلترناتیو ) 

 

 

       

     

 

 

                  

   

 

طب ایرانی نوعی از طب طبیعی و طب آلترناتیو می باشد كه در كشور پهناور ایران به همت حكیمان بزرگی چون ابن سینا و جرجانی معماری و توسط طبیبان بیشماری طی قرنها اجرا و توسعه و تكمیل شد. هر نوع روش بهداشتی و درمانی كه در جای جای شهر و روستای ایران مرسوم و تعریف شده است را می توان طب ایرانی نامید.

بنا به گفتۀ محققین در زمینۀ طب آلتر ناتیو  ، این روش درمانی از حدود 3000سال قبل در چین متذاول بوده و هم اکنون نیز در دانشگاه های چین ، آمریکا ، اروپا و بعضی از کشور های آسیا یی تدریس میشود .

از شاخه های طب آلترناتیو  میتوان از روشهای کمک درمانی زیر نام برد .

طب سوزنی

سنگ درمانی

رنگ درمانی

موسیقی درمانی

صوت درمانی

انرژی درمانی

و.............

   هر چند كه خود این طب ایرانی دو بخش طب افواهی و طب سنتی دارد كه بخش اول یعنی طب افواهی ، مجموعه آداب و رسوم بهداشتی و درمانی مردم عامی كوچه و بازار و اطلاعات طبی سینه به سینه منتقل شده در میان نسلها را شامل شده است . بخش دوم یعنی طب سنتی نظرات و آرا، حكما است كه بر مبانی استوار علمی و تجربی بنا نهاده شده و در كتب و دستنوشته های نان ذكر شده است و دارای مرجع و منبع مستند می باشد .

به هر حال با افتخار می گوییم طب ایرانی برخاسته از ایران و ایرانیان بوده و برای هر ایرانی و هر كس كه عشق ایرانی دارد كاملا شناخته شده است. طب ایرانی برگرفته از از طب یونانی که بقراط حکیم و جالینوس پایه گذاران اصلی آن بوده اند، می باشد که اطباء ایرانی با تفکر و تدبر و اجتهادی منحصر بفرد ، در مکتب یونانی شاگردی کرده ولی به هیچ عنوان تقلیدی کورکورانه نداشته اند و حتی به رفع نواقص طب یونانی پرداخته اند . از پزشکان سرآمد طب ایرانی می توان از زکریای رازی – بو علی سینا –اهوازی- عقیلی خراسانی – و اخوینی نام برد که خدمات علمی چشمگیر و تالیفات بی شمار ایشان باعث شد طب پراکنده و مشوش یونانی منظم گردد و طب از حالت تئوری به شکل عملی وتجربی در آید و علم الامراض که در واقع علت یابی و ریشه یابی بیماریهاست پا به عرصه وجود گذاشت که در طب یونانی نامی از آن برده نشده بود. در قرن چهارم میلادی شاهپور اول پادشاه ساسانی «شهر علمی» جندی شاپور را بنا نهاد و با دعوت از اطباء ایرانی و یونانی و تاسیس بیمارستان جندی شاپور با ریاست و مدیریت طبیبان ایرانی اولین سیستم آموزش آکادمیک طب و پزشکی را در جهان پایه گذاری کرد. این دوران مقارن ظهور پیامبر اسلام و سپس ادامه حکومت اسلامی توسط ائمه معصومین (ع) می باشد که دستورات بهداشتی و طبی و نسخه های درمانی صادر شده از جانب رسول اکرم و ائمه پشتوانه و مکمل بسیار محکمی برای غنا وتایید طب ایرانی بوده است و از همین جا طب ایرانی ممزوج با طب اسلامی شده است.

در مورد حکمای بزرگ ایرانی و عظمت کار آنان سخن گفتن مجال بسیارمی طلبد که به ذکر چند نکته اکتفا می کنیم: کتاب قانون بو علی سینا قریب به هفتصد سال در دانشکده های پزشکی اروپا تدریس شده و متجاوز از هشتاد بار به زبانهای مختلف دنیا تجدید چاپ شده است. حدود 1100سال قبل زکریای رازی در شهر ری بیمارستانی احداث کرد که به روش مراکز آموزشی امروز دنیا آموزش طب به پزشکان ارائه میشد و از اکثر نقاط دنیا بیمار جهت مداوا به ایران و شهر ری سفر میکرده اند. در مجموع حدود هفت هزار جلد کتاب مرجع پزشکی در طب ایرانی تالیف شده است که متاسفانه حدود 1400 جلد آن در ایران و مابقی آن در کتابخانه های اروپا و آمریکا نگهداری و البته مورد استفاده علمی وتحقیقاتی قرار می گیرد و چون تک نسخه میباشند ما ایرانی ها از آنها محروم می باشیم در واقع پایه و استخوان بندی طب جدید غربی، حاصل تلاش طبیبان و حکیمان طب ایرانی بوده است که متاسفانه هیچ نامی از ایشان در کتب پزشکی اروپا و آمریکا وجود ندارد!!

لازم بذکر است که منظور از توضیح این مختصر در بارۀ طب آلترناتیو پرداختن به مقولۀ سنگ درمانی و تاثیر سنگها بر روح و جسم ما میباشد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, ] [ 19:21 ] [ a_p_s ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 44
بازدید کل : 23913
تعداد مطالب : 47
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1